دیافراگم دوربین گوشی

اصطلاحات تخصصی دوربین گوشی

بدون شک همه ما با اصطلاحات دروبین آشنا هستیم. و در هنگام خرید گوشی به آنها توجه می کنیم.  یکی از بخش های مهم گوشی که شرکت های بزرگ بعد از عرضه گوشی جدید خود در تبلیغات روی آن مانور می‌دهند. دیافراگم دوربین می باشد. در ادامه افرالندبه معرفی کامل اصطلاحات دوربین گوشی های هوشمند به ویژه دیافراگم می پردازد. 

دوربین گوشی های هوشمند چطور کار می کنند؟

اصطلاحات تخصصی دوربین گوشی

مگاپیکسلMegapixel – MP

پرکاربردترین اصطلاح در دوربین می باشد. چنان چه می دانید هر چه عدد آن بیشتر باشد، نشان دهده کیفیت بیشتر تصویر است. تصاویر از واحد های ریزی به نام پیکسل تشکیل شده است. هر چه این پیکسل ها بیشتر باشد شاهد تصویر با کیفیت بالاتر خواهیم بود. و یک مگاپیکسل شامل یک میلیون پیکسل در صفحه می باشد. البته توجه داشته باشید که مگاپیکسل بیشتر همیشه تصویر با کیفیت تری به ما نمی ‌دهد. فاکتورهای دیگری نیز در کیفیت تصویر دخیل اند.

مگاپیکسل در دوربین گوشی

Sensor یا حسگر

اگر بخواهیم به طور ملموس حسگر را به شما معرفی کنیم. مثالی بهتر از فیلم دوربین های قدیمی که تصویر بر روی آنها را سراغ نداربم. حسگر دقیقا نقش این فیلم ها را دارند.

سنسور در دوربین گوشی

ISO

این اصطلاح میزان حساسیت حسگر دوربین به نور را نشان می دهد. که در اصل مخفف سازمان بین المللی استاندارد است که تنظیمات حساسیت دوربین ها را استاندارد سازی می کند. ترکیب اندازه حسگر و اندازه پیکسل که در یک دوربین گوشی هوشمند وجود دارد، میزان حداکثر تنظیمات ISO در شرایط نور کم را تعیین می کند.

ISO در دوربین گوشی

Depth of field یا عمق میدان

عمق میدان تاثیر مستقیمی بر روی وضوح و دقت پس زمینه دارد. هر چه عمق میدان بیشتر تصویری با پس زمینه واضح‌تر و دقیق تری خواهیم داشت. گوشی های جدید برای بالا بردن عمق میدان از یک لنز جدا برای این منظور استفاده می کنند. در حال حاضر شاهد عرضه گوشی هایی با دوربین دوگانه هستیم.

سنسور عمق در دوربین گوشی

Shutter speed یا سرعت شاتر

زمان نور دهی یکی از فاکتورهایی است که در تصاویر متحرک خود را بسیار نشان می دهد. هر چه زمان نوردهی کمتر باشد به اصطلاح سرعت شاتر بیشتر است. سرعت شاتر بیشتر تصاویر متحرک را با دقت بالاتری را ثبت می کند. 

اصطلاحات تخصصی دوربین گوشی (دیافراگم - mp - ISO و ...)

Aperture یا دیافراگم دوربین

دیافراگم دوربین روزنه ای است که نور از آن به داخل دوربین می رود. و بر حسب f/stops محاسبه می شود. که هر چه عدد پایین تر باشد. Aperture بزرگتر است.

دیافراگم چیست و چگونه کار می کند؟

دیافراگم دوربین 

دیافراگم دوربین معمولا با کسری از f (فاصله کانونی) نشان داده می شود. که این کسر نسبتی است میان فاصله‌ی کانونی (فاصله ی لنز از سنسور) و اندازه روزنه ی دیافراگم. عدد دیافراگم به طور تقریبی از فورمول F= f/D که در این فورمول F عدد دیافراگم، f فاصله ی کانونی و  D قطر دهانه دیافراگم دوربین می باشد. هر چه عدد دیافراگم بیشتر باشد. میزان نور رسیده به سنسور بیشتر بوده و در نبیجه شاهد تصویری با کیفیت بهتر در نور کم می شود.

رابطه دیافراگم

تاثیر عدد دیافراگم دوربین بر عمق میدان

تغییر عدد دیافراگم علاوه بر تاثیر بر روی میزان نور جذب شده بر روی عمق میدان نیز تاثیر دارد. معمولا دوربین با دیافراگم بالا تصویر با شفافیت بیشتری می گیرد. و انحراف رنگ کمتری را در این لنز شاهد می باشیم .

روش استفاده از دیافراگم در دوربین گوشی

امیدوارم این مقاله به شما در آشنایی با اصطلاحات تخصصی دوربین گوشی کمک کرده باشد. امکان دارد به تازگی قابلیت های جدیدی به دوربین گوشی های هوشمند اضافه شده باشد که در این مقاله بدان اشاره نشده است. اگر به اصطلاح جدیدی برخورده اید با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

2 دیدگاه برای “اصطلاحات تخصصی دوربین گوشی (دیافراگم – mp – ISO و …)”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *