علت سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی دارای شیر و موتور هستند؛ بنابراین ایجاد صدا در هنگام کار برای آنها امری طبیعی است. اما این بدان معنا نیست که صدا باید به گونه ای بلند باشد تا در گفتگوهای شما تداخل ایجاد کند.

سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی معمولا نشان دهنده مشکلات فنی است که باید برای حل آنها تلاش کنید. نادیده گرفتن این مشکلات می توانید هزینه های زیاد تعمیر و یا حتی هزینه خرید ماشین ظرفشویی جدید را برای شما در بر داشته باشد.

بنابراین چگونه مشکل صدای زیاد ماشین ظرفشویی خود را حل کنیم؟ در ادامه خلاصه ای از مواردی که باید در نظر داشته باشید آورده شده است، تا انتهای این مقاله همراه افرالند باشید.

صدای خرد کردن در ماشین ظرفشویی

برخی از ماشین های ظرفشویی در هنگام شروع چرخه شستشو؛ صدای خرد کردن یا آسیاب کردن را ایجاد می کنن. گاهی اگر برد کنترل الکترونیکی ماشین ظرفشویی دارای یک دستگاه سوئیچینگ موتور محرک باشد؛ این سر و صدا طبیعی است اما صدا نباید خیلی بلند باشد. اگر صدای ماشین ظرفشویی شما خیلی بلند است؛ باید دستگاه خود را بررسی کنید چون می توان یکی از علت های زیر را در آن یافت:

یک جسم خارجی در داخل قسمت تیغه پمپ گیر کرده است

جسم خارجی در ظرفشویی گیر کرده است

به طور معمول یک جسم خارجی در داخل تیغه های چرخان ماشین ظرفشویی گیر می‌کند. این مشکل می‌تواند در حین تمیز کردن اتفاق بیافتد. یک ماده غذایی سخت یا یک تکه ظرف شکسته که مستقیما پایین دستگاه افتاده و بعد در اطراف پروانه تخلیه ماشین ظرفشویی افتاده است می تواند صداهای بلندی را ایجاد کند.

اگر در طی یک چرخه شستشو از ماشین ظرفشویی خود صداهای عجیب را می شنوید فقط ماشین ظرفشویی را باز کنید و اجازه دهید بخار پراکنده شود و بعد قفسه پایین را بیرون بکشید و تکه های ظرف، مواد غذایی و غیره را در پمپ یا منطقه تیغه های ماشین ظرفشویی بررسی کنید.

با بیرون کشیدن کابل برق ماشین ظرفشویی شروع کنید. بعد قفسه ها را از ماشین ظرفشویی بردارید تا به قسمت پایین دستگاه دسترسی پیدا کنید و واحد بازوی اسپری پایین را باز کنید. به دنبال هر گونه مواد باقیمانده غذا، تکه های ظرف شکسته در آنجا باشید و بعد این قسمت را بردارید تا به قسمت پایین دستگاه دست پیدا می کنید.

قسمت بعدی که باید بردارید پنل ماشین ظرفشویی است که در زیر بازوی اسپری پایین قرار دارد. وجود مواد غذایی و ظرف های شکسته را بررسی کنید و بعد مطمئن شوید که فیلتر را با آب و صابون مایع تمیز کرده اید تا چربی های مواد غذایی پاک شوند.

بعد به درپوش محفظه پمپ بروید؛ محفظه پلاستیکی که بقیه اجزای داخلی ماشین ظرفشویی را پوشش می دهد را بردارید. وجود بقایای غذا را بررسی کنید.

حالا به پایین ماشین ظرفشویی رسیده اید؛ این جایی است که اکثر بقایای مواد غذایی به آنجا می روند. پروانه بالایی را باز کنید تا به تیغه های خرد کننده مواد غذایی برسید و بقایای اطراف ناحیه تیغه خرد کن را بررسی کنید.

بعد از تمیز کردن قطعات داخلی همه چیز را همانطور که برداشت در جای خود قرار دهید یا قطعات فرسوده را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید:
لیست قیمت روز ماشین ظرفشویی

پاشش آب ناکافی در ماشین ظرفشویی

علت اسپری عجیب ماشین ظرفشویی دلیلی دیگر ایجاد سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی است. دریچه ورودی را از نظر گرفتگی یا سایر مواردی که ممکن است از ورود آب به ماشین ظرفشویی جلوگیری کند بررسی کنید.

اگر ماشین ظرفشویی شما هنگام کار سر و صدای زیادی را ایجاد می کند پس احتمال خرابی یاتاقان ها وجود دارد.

مشکل پمپ

مشکل پمپ آب

در صورت خرابی یاتاقان های موتور پمپ، فشار آب از طریق بازوهای اسپری ایجاد نمی شود. با تعویض موتور و پمپ باید این مشکل برطرف شود و صدای مداوم شبیه به هواپیمای بدون سرنشن هم متوقف می‌شود.

در میانه این مطلب، می خواهیم اشاره ای داشته باشیم به بهترین ظرفشویی ها از برند کره ای ال جی که در ظرفیت های مختلفی تولید می شوند؛ یک ماشین ظرفشویی ال جی کارایی فوق‌العاده بالا و قیمت پایین تری به نسبت رقبای خودش مانند بوش دارد.

سر و صداهای کمی که تبدیل به نوعی صدای کوبش شدن

معمولا هنگام فشار دادن آب کثیف به پایین فاضلاب؛ ماشین های ظرفشویی صدای وزوز مانندی را ایجاد می کنند. سر و صدا هم در چرخه شستشو طبیعی است چون واحد ماشین ظرفشویی شما برای دفع مواد آنها را به ذرات کوچکتری خرد می کند. اما اگر این صدای وزوز مانند به نوعی صدای کوبنده تبدیل شد موارد زیر می تواند علت آن باشد:

الف) بازویهای اسپری ممکن است به ظروف برخورد کنند

اگر صدای کوبیدن ریتم خاصی دارد؛ احتمالا بازوهای اسپری به ظروف برخورد می کنند. دلیل این صدای موزون این است که بازوهای اسپری معمولا به صورت دایره ای می چرخند. با تنظیم مجدد ظروف این صدای کوبیدن ماشین ظرفشویی را برطرف کنید. اما اگر صدای کوبش غیر موزونی دارید ممکن است بخواهید با یک لوله کش تماس بگیرید.

ب ) صدای ضربه زدن به لوله های آب

مشکل صدای لوله های آب به دلیل قطع ناگهانی آب اتفاق می افتد که منجر به پخش سریع آب در لوله ها می شود به طوری که لوله ها به اطراف برخورد می کنند.

سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی تازه نصب شده صداهای مهیبی ایجاد می کند احتمالا شما آن را خیلی نزدیک به کابینت نصب کرده اید و خط تخلیه در برابر دیواره های کابینت مرتعش می شود. با تنظیم محل ماشین ظرفشویی باید مشکل حل شود.

ماشین ظرفشویی صدای آرامی ایجاد می کند

صدای زمزمه وار ماشین ظرفشویی در طول چرخه شستشو طبیعی است اما اگر این صدا بلند شد می تواند به علت یکی از موارد زیر باشد:

الف) فن تهویه

آیا ماشین ظرفشویی شما در هنگام چرخه خشک کن صدای بلندی ایجاد می کند؟ پس احتمالا فن خشک کن شما مشکل دارد. تعمیر فن می تواند به حل مشکل کمک کند.

ب) خرابی موتور پمپ

اگر ماشین ظرفشویی صدایی با شدت بالا را تولید می کنید؛ یعنی یک صدای بلندتر؛ بنابراین احتمالا موتور خرابی دارید. خبر خوب این است که شما نیازی به تعویض ماشین ظرفشویی ندارید و باید موتور را تعویض کنید.

همیشه قبل از شروع کار با مشاین ظرفشویی اطمینان حاصل کنید که منبع تغذیه را قطع کرده اید و نکات ایمنی را رعایت می کنید.

ماشین ظرفشویی هنگام تخلیه صدا تولید می‌کند

ماشین ظرفشویی ساکت و آرام مورد علاقه شما چرخه شستشو را به خوبی طی می کند اما وقتی نوبت به تخلیه می رسد صدا ایجاد می کند؟ احتمالا شما با یکی از موراد زیر مواجه باشید:

پمپ تخلیه مسدود شده است

پمپ تخلیه به تخلیه آب ماشین ظرفشویی کمک می کند. اگر چیزی درون مخزن گیر کرده باشد یا پمپ تخلیه از کار بیافتد؛ ماشین ظرفشویی در طول چرخه تخلیه صداهای عجیب و غریبی را ایجاد می کند. وجود باقیمانده های غذا و ظروف شکسته را در اطراف و داخل پمپ تخلیه بررسی کنید؛ حتی اگر بعد از تمیز کردن صدا همچنان ادامه دارد؛ پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی را تعویض کنید.

ماشین ظرفشویی صدای عجیب و غریبی ایجاد می کند

هنگامی که ماشین ظرفشویی در حال کار است؛ به دلیل لمس چنگال ها و ظروف توسط آب صدای لرزش و تق تق طبیعی ایجاد می شود. اگر آب در ماشین ظرفشویی وجود ندارد یا مدت زیادی است که از آن استفاده نکرده اید؛ این صدا طبیعی است. اضافه کردن مقدار آب به مخزن باید مشکل را برطرف کند. اما علت این نوع سر و صدا می تواند به موارد زیر هم مربوط باشد:

موتور خراب

یک چرخه شستشو خالی را برای بازرسی موتور اجرا کنید. اگر صدایی می شنوید علت آن وجود یک موتور خراب است چون در ماشین ظرفشویی چیزی به جز موتور وجود ندارد. از دلایل دیگر سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی می توان به فیلترهای مسدود؛ گرفتگی لوله تخلیه و غیره اشاره کرد.

جمع بندی

صدای خش خش آب هنگام عبور یا صدای آرام موتور طبیعی می باشد. ماشین های ظرفشویی دارای اجزایی هستند که در حین کار سر و صدا ایجاد می کنند. اما اگر سر و صداهای عجیب و بلندی ایجاد می شود می تواند نشان دهنده خرابی هایی مانند پمپ تخلیه؛ فیلتر مسدود شده، فن معیوب و موتور و غیره باشد که باید سریعا برای حل آنها اقدام کنید. در مقاله ای که پیش رو دارید کارشناسان ما در فروشگاه افرالند دلایل این مشکل را مطرح کردند و همزمان با آن راه حل هایی را نیز در اختیار شما قرار دادند تا سالیان طولانی بتوانید از یک دستگاه ظرفشویی استفاده بهینه داشته باشید.

منبع: howtofixit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *