اولد EVO چیست

در این مقاله می‌خواهیم بدانیم اولد Evo چیست و چرا ال جی دست به تولید آن زده است؟ اینجا بستر خوبی را برای کسب اطلاعات کافی در مورد این تکنولوژی جذاب، که به تازگی وارد عرصه شده‌اند ایجاد می‌کند و پیک خوش خبری است برای افرادی که طرافدار تلویزیون‌های اولد هستند و به کیفیت تصویر بسیار اهمیت می‌دهند. مدل‌های زیادی هنوز از OLED Evo در پنل خود استفاده نکرده‌اند و باید گفت که کاملاً جدید است، روبرو هستیم و باید دید چه مزایا و معایبی می‌تواند دامنش را بگیرد و تا چه حد کار راه انداز است.

اینکه اولد Evo چیست؟ باید گفت پیک روشنایی است که آمده تا تلویزیون‌هایی که اولد هستند را از عمق تاریکی نجات دهد و نور مناسبی به صفحه نمایش بتاباند. با شکستن مرز‌های مرسوم در OLED لازم نیست دچار سردرگمی بین تاریکی و روشنایی شوید و تمام آن‌ها را همزمان در پیش رو خواهید داشت.

تلویزیون ال جی همیشه جزو برند‌های نامی و پرآوازه در بین افراد بوده و هست. همان طور که مستحضر هستید تکنولوژی اولد اولین بار توسط این شرکت ساخته شد و خوشبختانه با استقبال بی نظیری روبرو شد، زیرا تمام کوتاهی‌هایی که در نسل‌های گذشته نمایشگر‌ها شده بود تا حد زیادی جبران شد و تصویری زنده و طبیعی‌تر را به صفحه نمایش تلویزیون‌ها هدیه آورد. این بابانوئل قصه ما کاری کرد کارستان و خریداران را با نسل دیگری از تصاویر آشنا کرد و باعث شد توقعشان در مورد تصویر بالاتر برود و هر روز به دنبال کیفیت بهتری باشند.

OLEDها جزو مدل‌های بالا رده در بین سایر سری‌های تلویزیون بوده و در واقع لوکس به حساب می‌آیند و طبیعتاً از قیمت بالاتری برخوردار هستند. برند‌های دیگر نیز به چشم و هم چشمی پرداخته و از این قابلیت در نسل جدید تلویزیون‌های خود استفاده کردند. اما با گذشت سال‌ها متوجه شدیم که اولد‌ها نیز دچار نواقصی هستند و چه بسا این موارد در بعضی از صحنه‌ها به وضوح دیده می‌شود. به همین دلیل برای رفع این مسئله ال جی چاره‌ای اندیشیده و تکنولوژي Evo را به اولد‌های خود اضافه کرد تا بتواند نقص آ‌ن ها را برطرف نماید. اما از خود می‌پرسید چطور؟ برای جواب این سوال با ما همراه باشید.

فناوری اولد Evo چیست؟

تکنولوژي Evo توسط شرکت کره‌ای ال جی تولید شده و برای کمک به اولد‌ها به میدان آمده است. اکثریت می‌دانید و یا شنیده‌اید که تلویزیون‌های اولد معمولی عمق تاریکی را در صحنه‌های تیره به خوبی نمایش می‌دهند و به کنتراست بی نهایت در مشکی معروف هستند.

این موضوع خیلی هم خوب و جالب می‌باشد، مخصوصاً در زمانی که فیلمی با صحنه‌های تاریک در شب مشاهده می‌کنید و خبری از تصاویر خاکستری نیست. نکته مهم در این قسمت بحث روشنایی تلویزیون‌ها می‌باشد و سری اولدها از میزان کمی از آن بهره برده‌اند و دلیلش هم نبود نور پس زمینه می‌باشد.

تلویزیون ال جی C22022
تلویزیون ال جی G12021
تلویزیون ال جی G22022
تلویزیون ال جی G32023
تلویزیون ال جی C32023
تلویزیون ال جی CS32023

در بین محصولات مختلف ال جی با پنل Evo در حال حاضر تلویزیون ال جی C2 پرفروش‌ترین نمایشگر بازار به حساب می‌آید و طرفداران بسیار زیادی دارد. در سال 2023 این شرکت تلویزیون ال جی C3 را تولید کرده است که نسخه ارتقاء یافته همین مدل می‌باشد و با امکانات و پردازنده قدرتمندتر به میدان رقابت آمده است.

اولد EVO چیست

فناوری Evo به وجود آمده تا این میزان کمبود روشنایی را تا میزان 30 درصد جبران کند و تلویزیون‌های اولد را از معمولی بودن در بیاورد. وجود پنل Evo بیشتر در HDR خود را بهتر نمایش می‌دهد و در زمان کنتراست HDR نور تامین شده را به میدان می آورد. پنل‌های قدیمی دو لایه رنگ آبی، یک لایه قرمز و لایه‌ای سبز و زرد دارند، اما در پنل Evo یک لایه سبز اضافه شده تا نور بیشتری به صفحه نمایش القاء شود و به سطح بهتری از روشنایی برسد.

معرفی تلویزیون‌های اولد Evo

ال جی همان‌طور که گفته شد روشن کننده شعله‌های پنل اولد در سطح جهان است و برای اولین بار این فناوری را به جهانیان معرفی کرد. در همین راستا پنل Evo را هم تولید کرد تا مکملی برای جبران نواقص اولد‌های معمولی باشد. مدل‌های تولید شده با این فناوری در چند سری محدود می‌شوند که به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تلویزیون‌های اولد سری G ال جی

اولین بار از پنل Evo در تلویزیون اولد Evo G1 استفاده شده و با استقبال خوبی روبرو شد و بعد‌ها در سری‌های G2, G3 سال‌های 2022 و 2023 نیز به کار برده شد. این تلویزیون‌ها بالا رده ترین مدل ال جی به حساب می‌آیند که لقب لوکس و هنری بودن را یدک می‌کشند و در سطح بالایی از کیفیت و کارایی برخوردار می‌باشند. تلویزیون‌های با قابلیت گیمینگ و رفرش ریت 120 هرتز در کنار کیفیت تصویر فورکی که دارند بازی حرفه‌ای را به ارمغان خواهند آورد.

تلویزیون‌های اولد سری G ال جی

طراحی شیک و ظریف این مدل بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند و اجازه می‌دهد دکوری شیک از خانه خود را تجربه کنید، زیرا اثر مستقیمی به واسطه ظاهر خارق‌العاده خود بر این قسمت می‌گذارد. توان صوتی 60 واتی از قابلیت‌های عالی صدای این مدل بوده، که در کنار تصویر عالی ترکیب بی نظری را ایجاد خواهد کرد تا از محتوای در حال پخش لذت ببرید.

OLED Evo گیمینگ ال جی سری C

در سری C مدل C1 فاقد این فناوری بود، اما ال جی در سری‌های C2, C3 در سال 2022 و 2022‌ از تکنولوژی Evo در ترکیب خود استفاده کرد و باعث شد تصویری به مراتب روشن‌تر و بهتر را تجربه کنید. تلویزیون اولد C به مدل‌های گیمینگ معروف هستند و به مدلی پرفروش در این راستا تبدیل شده‌اند. رفرش ریت 120 هرتز با نرخ ورودی مناسب، در کنار کیفیت تصویر عالی این قابلیت را به وجود آورده‌اند.

اولد Evo گیمینگ ال جی سری C

طراحی شیک با فریم باریک تمرکز عالی از تصویر را به بیننده هدیه می‌دهد و اجازه داده حالت بهتری از محتوا را در اختیار داشته باشید. توان صوتی به کار رفته در این مدل 40 وات است و از قابلیت‌ دالبی Dolby Atmos در ارتقاء بهتر و فراگیر صدا کمک گرفته شده است.

مقایسه Evo با QD-OLED سامسونگ

فناوری Evo را تا حدی شناختیم و می‌دانیم مسئول تولید روشنایی از دست رفته تلویزیون‌های اولد می‌باشد. اما تکنولوژی QD-OLED چیست؟ این قابلیت که اولین بار توسط سامسونگ در سال 2022 ساخته شد، توانست نوید دهنده تکنولوژی جدیدی باشد، که آن را در مدل S95B قرار داد و در سال 2023 با تولید دو مدل S95C, S90C این رسالت را ادامه داد. کیو دی اولد همان طور که از نامش پیداست در تلویزیون‌های اولد به کار برده می‌شود و سامسونگ از قابلیت Quantum dot Organic Light-Emitting Diode که به معنی دیودهای درخشان ارگانیک مبتنی بر نقاط کوانتومی هستند در این ترکیب استفاده کرده است.

QD-OLED سامسونگ

در واقع استفاده از نقاط کوانتومی را برای جبران روشنایی تلویزیون‌های اولد به میدان آورده تا رقیبی برای اولد Evo ال جی باشند و به واسطه فیلتری که ایجاد می‌کنند نور و رنگ‌های غنی‌تری به صفحه نمایش دعوت نمایند. تلویزیون QD-OLED توانسته روشنایی را به 2000 نیت برساند، در حالی که در اولد‌های معمولی این میزان از روشنایی نهایتاً 500 یا 600 نیت بود. هر دو تلویزیون Evo و کیو دی اولد فاقد نور پس زمینه هستند، اما تلویزیون سامسونگ نور خود را از پیکسل‌های خود که دریافت می کند به مرحله بعدی فرستاده و از فیلتر ذرات کوانتومی رد می کند و جدا از روشنایی بالا می‌توانند رنگ‌های عمیق‌تری را به وجود بیاورند.

فناوری MLA و مقایسه با OLED Evo

تکنولوژی جدید که در سال 2023 ال جی از آن در اولد‌های خود رونمایی کرده است، همین پنل MLA در سری G3 خود می‌باشد و آمده تا جبران روشنایی از دست رفته تلویزیون‌های اولد قدیمی را بنماید و اما با نوری دهی بهتر از پنل‌های اولد Evo. خود کلمه MLA برگرفته از Micro Lens Array می‌باشد، که نور را از پنل اولد عبور داده و به حداکثر روشنایی لازمه می‌رساند. این پنل روشنایی را تا 2100 نیت بالا می‌برد و سطح نور را تا 70٪ افزایش می‌دهد. پس متوجه می‌شویم روشنایی بیشتری از پنل Evo دارد.

فناوری MLA در ال جی

از قابلیت‌های دیگر این پنل وجود زاویه دید گسترده‌تر بوده و عریض‌ترین زاویه دید را در بین پنل‌های موجودی که تا به حال ساخته شده‌اند ارائه می‌دهد و این یعنی با مدل فوق‌العاده عالی و رده بالاتری از بقیه طرف هستیم، که قطعاً قیمت بسیاری هم شامل حالش خواهد شد.

جمع بندی

در مطالعه‌ای که داشتیم با مدل‌های تلویزیون اولد Evo آشنا شدیم و می‌دانیم کدام مدل‌ها از این تکنولوژی استفاده کرده‌اند. حتی به این موضوع پی بردیم که اولد Evo چه ویژگی‌هایی داشته و به چه منظور تولید شده است. تلویزیونی از اولد‌ها که از این پنل بهره برده باشد از میزان روشنایی بهتری نسبت به یک OLED معمولی برخوردار است و جبران تاریکی از دست رفته را تا حدی می‌کند. در حال حاضر نیز فقط برند ال جی از آن بهره برده و آن را در سری C و G قرار داده است و آن‌ها را از لحاظ کیفیت تصویر متمایز نموده است. برای خرید تلویزیون ال جی اولد evo می‌توانید به بخش فروشگاه افرالند مراجعه کنید.

🔎 سوالات متداول

1️⃣ کدام تلویزیون ‌ها دارای پنل Evo هستند؟

✔ پنل Evo در برند ال جی استفاده شده است و در اولد‌های C2, C3, G1, G2, G3 در حال حاضر وجود دارند.

2️⃣ اولد Evo با اولد معمولی چه تفاوتی دارد؟

✔ در واقع اولد‌های evo به میدان آمده‌اند تا روشنایی که در اولد‌های معمولی وجود ندارند را تامین کنند و تا 30 در صد آن را افزایش دهند.

3️⃣ تفاوت Evo با MLA در تلویزیون‌های ال جی در چیست؟

✔ همان طور که گفته شد مدل‌های EVO آمده‌اند تا روشنایی را افزایش دهند، اما بابد گفت رسالت MLA هم همین موضوع بوده ولی با درصد روشنایی 70٪ که طبیعتاً بهتر عمل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *