روش های کاهش مصرف کولرگازی

در تابستان بسیاری از کاربران به دنبال راه های کاهش مصرف کولر گازی هستند چون در فصول گرم سال قبض برق سر به فلک می کشد؛ مصرف برق کولر گازی شما می تواند یک هزینه بزرگ و غیرقابل پیش بینی را ایجاد کند، در صورتی که شما نیز به دنبال کاهش مصرف کولر خود هستید در ادامه همراه افرالند باشید.

برای کاهش مصرف می توانید قبل از خرید کولر گازی برچسب انرژی آن را بررسی کنید؛ این به شما می گوید که کولرگازی در شرایط مناسب چه میزان انرژی را مصرف می کند. فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر میزان کارایی جریان برق متناوب و میزان مصرف آن تاثیر می گذارد که از این بین می توان به سن و شرایط واحد؛ طرح فضای شما، طراحی مجاری هوا و غیره اشاره کرد. با این حال؛ اگر می خواهید یک ایده کلی در مورد میازن مصرف برق خود بدست آورید؛ ابزارهای آنلاین وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند هزینه برق کولرگازی خود را محاسبه کنید. اگر هدف شما این است که مصرف کولر گازی خود را کاهش دهید؛ در ادامه 8 استراتژی وجود دارد که می توانید استفاده کنید.

اگر مصرف کولر گازی خیلی برای‌تان مهم است و به دلیل یک کولرگازی کم‌مصرف هستید، کولر گازی اینورتر افرالند را خریداری کنید. کولرهای دارای اینورتر مصرف پایین‌تری دارند و در بلند مدت سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌تری هستند.

8 روش برای کاهش مصرف کولر گازی

در ادامه 8 استراتژی برای کاهش مصرف برق کولر گازی آمده است:

1. درجه مناسب را انتخاب کنید

آیا می توانید بین یک اتاق تنظیم شده در دمای 71 درجه و یک اتاق در دمای 72 درجه تفاوت قائل شوید؟ اکثر افراد نمی دانند. بنابراین اگر می خواهید مصرف انرژی را کاهش دهید؛ ترموستات خود را فقط یک درجه بالاتر از حد معمول تنظیم کنید. این به شما کمک می کند تا جریان متناوب شما با دفعات کمتری کار کند و انرژی کمتری مصرف کند

این عمل به شما کمک می کند که از آنچه که ترموستات روی آن تنظیم شده است اطلاع داشته باشید. مصرف برق کولر گازی برای درجه بالاتر از دمای خارج بسیار افزایش می یابد، بنابراین این تغییرات کوچک در طولانی مدت صرفه جویی زیادی را به همراه خواهد داشت.

تنظیم درجه مناسب

اطمینان حاصل کنید که همه افراد در محل کار شما از اهداف بازدهی انرژی شما آگاهی دارند. با تشکیل جلسه ای شروع کنید تا گام هایی را بر دارید و نحوه مشارکت همه را توضیح دهید. اگر تنها کسی باشید که به دنبال کاهش مصرف کولر گازی هستید؛ نمی توانید به این هدف دست پیدا کنید. هر گونه تغییر یا مراحل ساده ای را که همه می توانند در آن شرکت کنند را مشخص کنید.

بیشتر بخوانید:
نحوه تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی

2. از یک ترموستات هوشمند استفاده کنید و یک برنامه زمانبندی کنید

برای استفاده موثر از کولر گازی خود، باید اطمینان داشته باشید که فقط در صورت لزوم کار می کند و دمای هوا همیشه تنظیم شده است.

خوشبختانه شما مجبور نیستید خودتان این موضوع را پیگیری کنید؛ با استفاده از ترموستات اتوماتیک یا هوشمند؛ می توان به راحتی مصرف برق کولر گازی را کاهش داد. با استفاده از یک ترموستات با یک برنامه قابل زمانبندی؛ کولر گازی را تنظیم کنید تا وقتی که کسی در فضا نیست؛ دما را افزایش دهد.

بعضی از ترموستات ها می توانند برنامه شما را به مرور زمان یاد بگیرند و خودشان را برنامه ریزی کنند. ترموستات های هوشمند حتی یک برنامه ارائه می دهند که به شما امکان می دهد دما را از طریق ریموت، کنترل کنید. بسیاری از این ترموستات ها با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی طراحی شده اند؛ بنابراین می توانند به شما کمک کنند تا جزئیات بیشتری را در مورد مصرف انرزی خود بدست آورید.

3. تمیز نگه داشتن داکت ها یکی از راه های کاهش مصرف کولر گازی

کولر گازی شما در صورت مسدود شدن و کثیف شدن دریچه ها؛ از انرژی بیشتری مصرف می کنند. تمیز نگه داشتن دریچه و داکت ها به عملکرد بهتر کولر گازی شما کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که چیدمان مبلمان و اتاق شما هم جلوی دریچه ها را نمی گیرد.

تمییز نگه داشتن داکت ها

4. برنامه بازدیدهای منظم تعمیر و نگهداری را تنظیم کنید

یکی دیگر از راه های کاهش مصرف کولر گازی نگهداری خوب است، چون اگر می توانستید آنچه که تکنسیسن های کولر گازی در هنگام سرویس کردن مشاهده می کنند را مشاهده کنید متوجه خواهید شد که چرا تعمیر و نگهداری منظم بسیار مهم است. تمیز کردن اجزاء؛ تعمیر اصتالات الکتریکی و تعویض قطعات فرسوده باعث می شود سیستم شما کارایی بیشتری داشته باشد و از برق کمتری هم استفاده کند. در واقع، مطالعات نشان می دهد که تعمیر و نگهداری کولر گازی به شما کمک می کند تا 95 درصد از بازدهی اصلی خود را حفظ کنید.

5. برای کاهش مصرف کولرگازی فیلترهای هوا را عوض کنید

ممکن است به این موضع فکر نکرده باشید که فیلترهای مسدود شده کولر گزی باعث افزایش مصرف برق کولر گازی شما می شوند. فیلتر کولر گازی مانند صافی سینک ظرفشویی شما است اگر مسدود شده باشد چیزی از آن عبور نمی کند اما اگر تمیز باشد جریان آب به خوبی عبور خواهد کرد. فیلترها می توانند با گرد و غبار موجود در هوا مسدود شوند؛ گرد و غبارها می توانند روی فن ها و موتورها جمع شوند و سیستم شما را کند کنند و باعث طولانی تر شدن کار و مصرف انرژی بیشتر می شود.

تکنسین های کولر گازی در هنگام بازدید های منظم در هنگام تعمیر و نگهداری؛ فیلترهای شما را عوض می کنند. با این حال، بسته به میزان استفاده از کولرگازی ممکن است لازم باشد بیشتر برای تعویض فیلترها اقدام کنید.

مقاله کاربردی:
بهترین کولر گازی برای مناطق گرم و خشک ایران

6. فضای خود را عایق بندی کند تا هوای خنک نگه داشته شود

اگر اجازه دهید تا تمام هوای خنک کولر گازی خارج شود؛ از کولر گازی کم مصرف خود بیشترین بهره را نخواهید برد. اگر هنوز نمی توانید واحد تهیویه مطبوع خود را تعویض کنید، عایق بندی می تواند گامی مفید در جهت کاهش مثرف برق کولر گازی باشد. اگر در مورد نقاط نشتی خانه خود کوشا باشید کولر گازی برای رسیدن به دمای مطلوب سخت کار نخواهد کرد.

7. واحد کولر گازی خود را مقاوم سازی کنید

آیا می دانید می توانید قطعات کولر گازی قدیمی خود را تعویض کنید تا از مصرف زیاد انرژی خودداری کنید؟ در صورت عدم آمادگی برای ارتقاء به مدل جدید؛ مقاوم سازی می تواند گزینه خوبی باشد. روش های زیادی وجود دارد که می توانید مصرف برق کولر گازی خود را کاهش دهید که از این بین می توان به تعویض کندانسور یا کمپرسور اشاره کرد.

اگر کولر گازی شما زیاد استفاده می شود از انرژی زیادی هم استفاده می کند و به طور منظم به تعمیر و نگهداری نیاز خواهد داشت؛ مقاوم‌سازی ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد. شما می توانید از مزایای سیستم جدید تر خود بدون سرمایه گذاری برای خرید کولر گازی جدید استفاده کنید.

8. برای خرید کولر گازی با برچسب انرژی بهتر اقدام کنید

اگر در بازار هستید تا کولر گازی خود را عوض کنید؛ فقط به همان سیستم کولر گازی قبلی خود اکتفا نکنید. شما می توانید کولرهای گازی جدیدی که از برچسب انرژی بهتری برخوردار هستند را خریداری کنید تا مصرف برق خود را کاهش دهید.

مصرف انرژی کولر گازی

به عنوان مثال؛ بسیاری از خانه ها و یا مغازه ها و دفاتر کاری با استفاده از سیستم جریان مبرد متغییر یا VRF می توانند شرایط راحتی و بهره وری انرژی بهتری داشته باشند. اکثر سیستم های کولر گازی تمام وقت و با قدرت کامل کار می کنند.

سیستم VRF تنظیم می شود تا در ظرفیت مورد نیاز بر اساس شرایط فعلی کار کند. بعلاوه می توان آن را تنظیم کرد تا به صورت جداگانه مناطق مختلف در فضای شما را کنترل کند و حتی برای تامین گرما در مناطق دیگر، از گرمای باقیمانده حاصل از فرآیند خنک سازی مجددا استفاده کنید. این طراحی هوشمندانه بدان معناست که سیستم انرزی کمتری مصرف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *